tekstschrijver, tekstschrijven, schrijven, marketing, communicatie, interne communicatie, externe communicatie

Wat doe je dan?

Misschien is het raar, maar ik begrijp niet dat mensen niet begrijpen wat ik doe als tekstschrijver. En dat doen ze dus vaak. Of eigenlijk begrijpen ze het vaak niet. Begrijp je het nog?

Wat een tekstschrijver doet

Als mensen mij vragen wat ik doe en ik zeg: ‘ik ben tekstschrijver.’ Is de eerste reactie altijd: ‘okee, maar wat doe je dan?’ Nou, ik schrijf teksten. Voor bedrijven. En dat kunnen webteksten zijn, persberichten, advertorials, flyers of brochures. Maar ik beheer ook social media. En dan weet iedereen het eigenlijk wel. Maar waarom komt dat nooit spontaan in mensen op? Begrijp me niet verkeerd: ik vind het leuk als mensen geïnteresseerd zijn, maar is mijn beroep dan zo onbekend? Elk bedrijf zou toch vroeg of laat eens een tekstschrijver moeten inhuren. Tenzij iemand binnen het bedrijf gezegend is met gevoel voor taal natuurlijk.

Een vak apart

Meestal is het zo dat eigenaar van het bedrijf het lastig vindt om zijn eigen bedrijf onder woorden te brengen. Dat is normaal. Dat heb ik zelf ook. Je zit middenin de materie van je eigen zaak en dan is het lastig om genoeg helikopterview te hebben om bij de feiten te blijven. En dat staat nog los van het feit dat heel veel ondernemers gewoon geen tijd of zin hebben om hun eigen teksten te schrijven. En ook communicatieadviseurs zijn niet altijd tekstschrijvers. Veel communicatieafdelingen huren projectmatig een tekstschrijver in om voor zaken als de website en marketingmateriaal de teksten goed neer te zetten.

Geen tekstschrijver?

Foutloze, goedlopende en vooral ook activerende teksten zijn een must voor elk bedrijf en elke organisatie. Ze maken dat je publiek, (potentiële) klanten, aandeelhouders, opdrachtgevers en andere belanghebbenden op de hoogte blijven, in actie komen of iets anders doen wat je graag wilt. Droge teksten vol taalfouten zijn een afknapper en kunnen betekenen dat mensen afhaken en misschien wel nooit meer terugkomen. En daar zit voor mij de uitdaging. Teksten maken die vertalen wat de ondernemer heeft bedacht. Die het bedrijf onder woorden brengen en die het publiek informeren en vooral activeren. Een tekst moet je raken.

Wil je eens verder praten over mijn vak en mijn liefde voor taal? Bel me op! 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

WhatsApp chat